اشتباه بزرگ تولیدکنندگان فرش چیست؟

اشتباه بزرگ تولیدکنندگان فرش چیست؟

یک فعال حوزه صادرات فرش دستباف، اشتباه بزرگ تولیدکنندگان فرش را تولید بدون هدف و بدون توجه به نیاز مشتری برشمرد.

به گزارش کاماپرس، خسرو سبحه مدیرعامل شرکت قالی در لس‌آنجلس با بیان این که توليد كور، بدون هدف و بدون مشترى اشتباه بزرگ تولیدکنندگان فرش است، اظهار کرد: بايد پيش از توليد بتوانيم پاسخ چند پرسش را پيدا كنيم؛ چه توليد كنيم، چگونه توليد كنيم، براى چه بازار و مخاطبی توليد كنيم، چگونه کالای خود را بفروشيم، چگونه پول آن را دريافت كنيم، چگونه کالا را ارسال کنیم، طرح و رنگ و اندازه فرش ما چه باشد و بسيارى از پرسش‌هاى مهم ديگر که متاسفانه در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان ما بدون توجه به پاسخ این پرسش ها اقدام به تولید فرش می‌کنند.

وی درباره چشم انداز تجارت فرش دستباف ایران در سال جدید ، گفت: شوربختانه با شرايط فعلى كرونا و خبر هاى مربوط به آن و آشفتگى اقتصادى، وضعيت بازار برای ماه‌های آينده قابل پيش بينى نيست.

پررنگ شدن نقش مسائل اقتصادی در تجارت فرش و رفتار مصرف کنندگان

سبحه در ارزیابی وضعیت بازار جهانی مصرف فرش و دستبافته ها چیست و رفتار مصرف کننده، بیان کرد: تا پيش از موضوع كرونا، مد و نظر طراحان و ديزاينرها در انتخاب و خريد قالى خيلي موثر بود. در شرايط پساكرونا حتما مسايل اقتصادی و قيمت، تعيين كننده رفتار بازار و مصرف کنندگان خواهد بود. ضمنا بايد در نظر داشته باشيم كه خريد قالی در شرايط و بلاتكليفى اقتصادی فعلى از اولويت بالايی برخوردار نیست.

وی درباره روند تولید و تجارت فرش دستباف در سایر کشورهای فعال در زمینه فرش همچون پاکستان، هندوستان، نپال، مراکش و … نیز گفت: این کشورها هم مثل ما آسيب ديده‌اند و گزارش هایی که از وضعیت آنها داریم این است كه مشغول تمام كردن سفارش هاي قديم و در حال انجام هستند ولى هيچ خريدار و وارد كننده اى سفارش جديد فعلا نمی‌دهد.

این فعال حوزه صادرات فرش دستباف درباره رویکرد دولت به این هنر – صنعت گفت: دولت با وضع مقررات دست و پاگير مثل پيمان ارزى و سياست هاى دستوری، آسيب های به مراتب بیشتر از تحريم و خرابى بازارهاى خارجى به فرش دستباف کشور زده است و اگر بنا به اصلاح این وضعیت باشد ابتدا دولتمردان باید نگاه و طرز تفکر خود را نسبت به بخش خصوصى عوض كنند و در وحله از دخالت های غیرکارشناسی در حوزه فرش دست بکشند تا خانواده هنرمند و زحمتكش قالى ايران راه خودش را پيدا کند.

  ۱۳۹۹/۰۴/۱۴